Zastosowanie witaminy C – nie tylko na przeziębienie

/

Popularna witamina C, zwana inaczej kwasem askorbinowym, kojarzy się głównie z leczeniem pierwszych objawów przeziębienia.

Tymczasem znajduje ona zastosowanie nie tylko w medycynie, ale też w kosmetyce, skutecznie spowalniając procesy starzenia. Ma także wiele innych dobroczynnych właściwości – wzmacnia układ krwionośny, zapobiega rozwojowi nowotworów.

Ile witaminy C potrzebuje człowiek?

Witamina C należy do związków, których organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Zwykle dostarcza się ją w pokarmie, jednak czasami niezbędne okazują się suplementy. Ile witaminy należy przyjąć dziennie z różnych źródeł? Dla kobiet wartość ta wynosi około 75 mg, dla mężczyzn – 80 mg, a dzieci potrzebują według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia 40-50 mg witaminy C na dobę. Czasem lekarze zalecają przyjmowanie nawet 200 mg witaminy na dobę, szczególnie gdy zagrożona jest odporność lub szczelność naczyń krwionośnych.

Objawy niedoboru witaminy

Witamina C wspomaga w ciele człowieka mnóstwo ważnych procesów. Uszczelnia między innymi drobne naczynia włosowate, które pełnią rolę we wchłanianiu substancji odżywczych z krwi. Wspomaga przyswajanie żelaza, więc jej niedobór może prowadzić do anemii. Długotrwałe zaniedbanie niedoboru witaminy C może oznaczać przyspieszone starzenie, zmiany w kościach i chrząstkach, szkorbut, astmę oraz choroby, które wiążą się z utlenieniem i uszkodzeniem wolnych rodników. Oto kilka najpopularniejszych sygnałów świadczących, że witaminy C brakuje w organizmie:

  • zwiększona liczba siniaków i słabe krzepnięcie krwi, długie gojenie ran
  • bóle mięśni i stawów, osłabienie
  • brak apetytu
  • krwawiące, rozpulchnione dziąsła

Skuteczna witamina C

Zapotrzebowanie na tę konkretną witaminę wzrasta, kiedy wchłanianie jest zmniejszone – przy biegunce, wymiotach, zaburzeniach czynności jelit. Większe dawki muszą przyjmować także osoby pracujące fizycznie, ludzie starsi, cierpiący na cukrzycę i nadciśnienie. Słabszemu przyswajaniu i większej utracie witaminy C sprzyja stan ciąży, przewlekły stres oraz palenie papierosów.

Niezwykle trudno jest przedawkować kwas askorbinowy, jednak gdy przyjmuje się bardzo duże dawki, może wystąpić zjawisko oporności jelitowej. Ponieważ witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i na bieżąco wydalana z organizmu, trzeba przyjmować przez dłuższy czas dawki powyżej 1000 mg na dobę, aby doprowadzić do biegunki, wymiotów, bólu brzucha. Zbyt duże dawki witaminy zakwaszają mocz, a więc przez wytrącanie moczanów i cystynianów sprzyjają występowaniu kamieni nerkowych.

Na co działa kwas askorbinowy?

Witamina C wykazuje także dobroczynny wpływ na układ krwionośny. Wzmacnia naczynia i poprawia krzepliwość krwi, dzięki temu rany goją się szybciej, a siniaki szybciej znikają. Zapobiega utlenianiu cholesterolu LDL, więc łagodzi zmiany miażdżycowe. Reguluje ciśnienie krwi, uczestniczy w wytwarzaniu erytrocytów i wchłanianiu żelaza.

„American Journal of Clinical Nutrition”, pismo o światowej renomie, donosi, że podwyższony poziom witaminy C ma korzystny wpływ na układ krążenia. Kwas askorbinowy wykazuje także potencjał antynowotworowy, jak wynika z projektu „Europejskie badanie perspektywiczne nad rakiem”. Zmniejsza także ryzyko udaru mózgu o niemal połowę.