Witamina C na odporność

/

Witaminę C można inaczej nazywać kwasem askorbinowym albo dehydroaskorbinowym. Po rozpuszczeniu w wodzie przybiera kwaśny odczyn. Kiedy się ją przechowuje albo gotuje, witamina C rozkłada się. Wyciągnięta z produktów spożywczych ma postać białego proszku.

Źródła witaminy C

Najwięcej witaminy C znajduje się w owocach i warzywach spożywanych w świeżej postaci. Tymi produktami są: brokuły, brukselka, kapusta i inne warzywa kapustne, porzeczki, ziemniaki, warzywa w kolorach żółtym i zielonym (pomidory, pietruszka, koperek, groszek itd.), owoce (truskawki, agrest, kiwi, jagody, ananas, dzika różna itd.).

Bardzo trudno znaleźć witaminę C w produktach odzwierzęcych, choć w niewielkiej ilości znajduje się ona w mleku od krowy oraz w takich organach jak nadnercza, przysadka mózgowa i grasica.

Funkcje witaminy C

1. Służy do katalizowania enzymów, które uczestniczą w biosyntezie kolagenu, karnityny i neurotransmiterów. Bierze udział w zmniejszaniu ilości zmarszczek, odmładzaniu skóry i hamowaniu starzenia się. Ponadto wpływa na szybsze gojenie się ran i złamań.

2. Witamina C to antyoksydant, który może rozpuszczać się w wodzie, co wykorzystywane jest w gałęzi spożywczej. Sole i estry witaminy C stają się tam konserwantami i można je zaobserwować jako: kwas askorbinowy o symbolu E300, askorbinian sodu (E301), askorbinian wapnia (E302), potasu (E303), estry kwasów tłuszczowych i kwasu askorbinowego (E304), palmitynian askorbylu (E304 i), stearynian askorbylu (E304 ii).

3. Regeneruje witaminę E z postaci wolnorodnikowej.

4. Bierze udział w zatrzymywaniu utleniania lipidów oraz metabolizmie kwasów tłuszczowych i żółciowych.

5. Pozytywnie wpływa na funkcje śródbłonka i na rozkurcz mięśni gładkich. Dzięki temu poprawia się działanie układu immunologicznego – stan śródbłonka przyspiesza walkę ze szkodliwymi drobnoustrojami. Witamina C sprawia, że śródbłonek jest szczelny, przez co infekcje trwają krócej (albo w ogóle nie występują), a objawy przeziębienia są mniej dokuczliwe. Ponadto obniża ciśnienie krwi, wpływa na zatrzymanie tworzenia się siniaków i krwotoków.

6. Prawdopodobnie kwas askorbinowy może wpływać na ochronę przed rakiem okrężnicy, wątroby, płuc, żołądka, trzustki i przełyku.

7. Również prawdopodobnie chroni przed chorobą niedokrwienną serca.

8. Dzięki witaminie C wchłanianie niehemowego żelaza jest łatwiejsze. W przypadku gdy ktoś pali papierosy, jego organizm potrzebuje więcej witaminy C.

Wzmocnienie odporności

Niedobór witaminy C

Witaminę C trzeba przyjmować, aby ustrzec się np. przed szkorbutem, czyli zniszczeniem tkanki łącznej i kostnej. Dzisiaj ta choroba jest mało spotykana.

Inną chorobą, będącą wynikiem niedoboru witaminy C, ale u dzieci jest choroba Moellera-Barlowa, czyli deformacja kości.

Jej brak w organizmie powoduje schorzenia biochemiczne: łamliwość kości, długie gojenie się ran i złamań przez problemy z produkcją kolagenu, zwiększenie ilości cholesterolu całkowitego i LDL przez zaburzenia w przemianie kwasów tłuszczowych, mikrowylewy w narządach i na skórze spowodowane słabymi naczyniami włosowatymi, zmniejszenie ilości witaminy E, uszkodzenia komórkowe oraz szybsze procesy starzenia się spowodowane wzrostem oksydacyjności komórek.

W przypadku osób dorosłych można spodziewać się: wybroczyn, siniaków, problemów z dziąsłami, zębami i naskórkiem, długiego gojenia się ran, osłabienia, bólu stawów i mięśni, częstszych infekcji, mniejszych zdolności fizycznych, krwawień i uszkodzeń naczyń krwionośnych, problemów z przystosowywaniem się do zmian temperatury, obrzęków kończyn, osteoporozy, depresji, zaburzeń neurologicznych, zaburzeń w spożywaniu posiłków, zapalenia błon śluzowych oraz niedokrwistości mikrocytarnej niedobarwliwej.

Większa możliwość braku odpowiedniej ilości witaminy C dotyczy osób palących papierosy, alkoholików i osób starszych.

Zaleca się, aby różne grupy osób przyjmowały następujące dawki kwasu askorbinowego w ciągu dnia:

Mężczyźni – 90 mg,

Kobiety – 75 mg,

• w czasie ciąży – 80 mg,

• w czasie karmienia – 85 mg,

Palacze – dodatkowo 35 mg.