Zielenina jest źródłem WITAMIN A, C, E, K, kwasu foliowego i żelaza

/

Szczypiorek będzie dodawał smaku dla jajka, koperek do ziemniaków a natka do zupy. Ale główna zaleta zieleniny będzie polegać na tym, że jest ona szczególnie bogata w ważne dla zdrowia składniki między innymi witaminy A, C, E, K, kwas foliowy czy żelazo.

Jak więc przyrządzać warzywa by nie tracić takich cennych składników odżywczych.

Żelazo

Będzie przyswajalne mniej więcej od 10 do 25% w zależności od tego jak zielenina będzie przygotowana. Jeśli połączy się je z octem spirytusowym straci się szansę na przyswojenie żelaza. Dodatek witaminy C do produktów, które zwierają żelazo będzie sprawiać, że jego przyswajalność wzrośnie 2-3 razy. Także inne minerały mogą mieć znaczenie dla jego wchłaniania. Prawidłowy poziom miedzi zwiększy przyswajalność żelaza.

Kwas foliowy - witamina B9

Nazwa wywodzi się z łaciny od słowa folium czyli liść. Kwas foliowy uzyskany został w roku 1941 ze szpinaku. Aby o wyizolować zużyto 4 tony liści. Kwas działa przeciwko anemii. Niedobór będzie powodował podatność na stres, depresję i sprawi, że mamy zły nastrój. Kwas foliowy niszczy się w trakcie obróbki kulinarnej, rozkłada się w trakcie działania światła i przy podwyższonej temperaturze. Moczenie i gotowanie niszczy witaminę. Dlatego właśnie najlepiej warzywa zielone spożywać na świeżo.

Witamina C w warzywach

Witamina A

Witamina A to związek, który będzie rozpuszczał się w tłuszczach i dlatego warto dodać do surówki olej czy oliwę. Pod wpływem działania światła witamina A rozkłada się, dlatego soki z liści warto będzie spożywać zaraz po ich przygotowaniu.

Witamina K

Praktycznie znajduje się w liściach warzyw. Działać będzie przeciwkrwotocznie, na ogół mamy jej wystarczające ilości, ponieważ tworzy się przez florę bakteryjną przewodu pokarmowego.

Witamina E

Gotowanie nie będzie jej niszczyć, ale musimy wiedzieć, że nie rozpuszcza się w wodzie, ale wyłącznie w tłuszczach. Niektórzy nazywają ją jako witaminę młodości. Ma między innymi działanie chroniące przed miażdżyca. Zapobiegać będzie utlenianiu nienasyconych kwasów tłuszczowych, jej przyswajanie może blokować brak selenu.

Witamina C

To związek nietrwały, który jest niszczony przez wysoką temperaturę, gotowanie, rozkłada się pod wpływem żelaza oraz podczas krojenia czy przechowywania. Można powiedzieć, że to jedna z najbardziej delikatnych witamin, dlatego trzeba się z nią obejść delikatnie.