Które cytrusy mają najwięcej witaminy C?

/

Zima to pora roku, w której zaleca się spożywanie większej ilości cytrusów. Głównie dlatego, że zawarta w nich witamina C wzmacnia odporność i uszczelnia naczynia krwionośne. Jeśli nie masz alergii na cytrusy, możesz się nimi objadać prawie bezkarnie.

Cytryna, limonka, pomarańcza, grejpfrut, pomelo - który z wymienionych owoców jest najzdrowszy?

Duża zawartość witaminy C to nie jest jedyne kryterium, jakie musisz wziąć pod uwagę. Aromatyczne owoce, pełne słońca cytrusy wzmocnią twój organizm, dodadzą energii i pomogą zwalczyć jesienną i zimową chandrę. W chłodne miesiące owoce cytrusowe powinny obowiązkowo znaleźć się na naszym stole. Jako dodatek do rozgrzewającej herbaty, składnik deseru czy samodzielny posiłek. Udowodniono, że systematyczne jedzenie jednego grejpfruta dziennie to skuteczna ochrona przed nowotworami i chorobami serca, z kolei sok z jednej cytryny złagodzi zgagę. Są także sprzymierzeńcem przy odchudzaniu, ponieważ zawierają niewiele kalorii.

Jaka jest zawartość witaminy C w cytrusach?

Wbrew pozorom, cytrusy nie są liderem w tej kategorii wśród owoców. Pod względem posiadania witaminy C przegrywają z czarną porzeczką, dziką różą oraz zieloną pietruszką. Dlaczego warto zwracać uwagę właśnie na ten składnik? Witamina C nie tylko poprawi odporność, ale również bierze udział w syntezie czerwonych ciałek krwi oraz poprawia cerę. Zarówno stosowana od wewnątrz jak i zewnętrznie. Jest też silnym antyoksydantem.

Jak przedstawia się zawartość witaminy C w cytrusach (w 100 g):

pomelo - 61 mg

cytryna - 53 mg

pomarańcza - 50 mg

grejpfrut czerwony - 38 mg

grejpfrut biały - 34 mg

limonka - 29 mg

mandarynka - 27 mg

Zalety witaminy C

Zimą cytrusy są najzdrowsze. W naszych sklepach najczęściej można wtedy kupić hiszpańskie mandarynki i pomarańcze, tureckie cytryny i grejpfruty oraz izraelskie grejpfruty. Cytrusy zza oceanu płyną kilka tygodni, europejskie trafiają na nasze stoły w ciągu kilku dni od ich zbioru. Są bardziej świeże i wartościowe, bo niewymęczone podróżą. Zanim kupisz wybrany owoc, dokładnie go obejrzyj. Bruzdy lub plamy mogą świadczyć o chorobie lub rozpoczętym procesie gnilnym. Wiedz, że najwyższej jakości są owoce klasy ekstra; one praktycznie nie mają bez wad. Klasa pierwsza to niewielkie wady kształtu, barwy czy skórki powstałe podczas kształtowania się owocu, klasa druga to uszkodzona skórka.

Uwaga na chemię

Minusem jest stosowanie chemii do przedłużenia świeżości cytrusów. Wszystkie bibułki, w które je zawinięto, są pokrywane środkami chemicznymi. Z tego powodu przed jedzeniem owoce trzeba dokładnie wyszorować a następnie umyć ręce (chemikalia mogą przez uszkodzoną skórkę dostać się do środka, powodując reakcję alergiczną).

Dobrym sposobem jest także moczenie ich kilka minut w wodzie z sodą, następnie spłukanie zwykłą wodą. Cytrusy po obraniu ze skórki jemy w całości, ponieważ w białych błonach, które rozdzielają poszczególne cząsteczki znajduje się wiele cennych składników. Należy pamiętać, że sokiem z cytrusów - zwłaszcza grejpfrutów - nie popijamy leków, ponieważ niszczą ich skuteczność.