CYTRYNY: właściwości lecznicze i wartości odżywcze

/

Pewnie zastanawiacie się ile witaminy C ma cytryna i czy jedząc cytrynę będzie można poprawić odporność organizmu na przeziębienia czy infekcje sezonowe. Cytryna pobudza enzymy trawienne i procesy trawienne, dlatego przyspieszać samooczyszczenie organizmu, to ważny składnik diet odchudzających.

Chociaż cytryna nie jest tak naprawdę królową witaminy C to ma jej sporo i może wspierać naszą odporność czy łagodzić przebieg infekcji. Tym bardziej, że jest tam sporo rutyny, a ona zapobiega utracie witaminy C z organizmu, uszczelnia naczynia krwionośne.

Co zawiera cytryna?

Co ciekawe cytryna to bardzo dobre źródło beta karotenu, witamin z grupy B oraz E, potasu, magnezu, sodu czy żelaza. Mamy tam terpeny, które pobudzają również tworzenie śliny. Wraz z wydzielaniem śliny rośnie produkcja enzymów trawiennych rzeczywiście cytryna procesy trawienne przyspiesza i dzięki temu również lepiej będzie przebiegać oczyszczenie naszego organizmu, może sprzyjać odchudzaniu. Warto zacząć dzień od szklanki wody z plasterkiem cytryny. Pamiętajmy jednak, że taki napój pobudza apetyty.

Zapach cytryny niektórym będzie pomagał łagodzić ból głowy. Sok z cytryny wybiela plamy na rękach po obieraniu warzy, dodany do ryby spowoduje, że nie będzie charakterystycznego jej zapachu.

Poprawa odporności organizmu

Sok z cytryny pij tylko rozcieńczony

Jeśli czujemy drapanie w gardle nie próbujmy się ratować sama cytryna, ponieważ nie będzie ulgi, ale podrażnienie chorej śluzówki. Dlatego małymi łykami popijamy wodę z sokiem z cytryny.

Jak wybrać zdrowe cytryny?

Jeśli chcemy wybrać dobrą cytrynę należy sięgać po owoce ciężkie, wybarwione, dojrzałe cytryny będą lekko pachnieć na końcach, pojawiające się pofałdowania to znak, że owoc ma grubą skórę. Mniej soku i grupą skórę mają również cytryny zakończone pępkiem.

Warto także powiedzieć o kuzynie cytryny a więc limonce, gdzie tej cennej witaminy C jest znacznie mniej. Można jednak ją włączyć jako ten składnik, który poprawia smak soków i drinków. Zamrożone kostki ze świeżego soku z limonki albo cytryny będą idealnym dodatkiem do napojów.