WITAMINA C nie tylko na przeziębienie. Właściwości i zastosowanie witaminy C

/

Witamina C to kwas askorbinowy, którego właściwości stosowane są już nie tylko w medycynie, ale również w kosmetyce. Jednak jest ona słynna przede wszystkim dlatego, że wpływa na odporność organizmu. Mało osób wie, że to skuteczny przeciwutleniacz, który może zapobiegać procesom starzenia się skóry, poprawi pracę układu krążenia oraz chroni przed nowotworami.

Niedobory Witaminy C

Niedobór witaminy C w organizmie może sprawić, że osłabione będą naczynia włosowate, a także doprowadzi się do rozwoju niedokrwistości, ponieważ związek ten będzie zwiększał wchłanianie żelaza. Dodatkowo może dojść także do rozwoju szkorbutu, chorób, które wywoływane są oksydacyjnym uszkodzeniem wolnych rodników. Może być także problem ze zmianami w kościach i chrząstkach czy astmą. Pojawia się osłabienie, szybkie zmęczenie, brak apetytu, skłonność do siniaków, rozpulchnione i krwawiące dziąsła, trudności w gojeniu się ran, bóle mięśni oraz stawów.

Trzeba pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C będzie rosnąć, gdy chodzi o ciężki wysiłek fizyczny, w czasie wymiotów oraz zaburzeń w pracy jelit, braku łaknienia u osób starszych oraz takich z nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, palącym papierosy, będącym pod pod wpływem silnego stresu u kobiet w ciąży, karmiących.

Przyjmowanie witaminy C

Czy witaminę C można przedawkować?

Witamina C będzie rozpuszczalna w wodzie i co za tym idzie nie gromadzi się w organizmie, ale będzie wydalana z moczem oraz potem. W związku z tym trudno będzie ją przedawkować. Jeśli dzienne spożycie przekraczać będzie 1000 mg mogą się przejściowo pojawić dolegliwości żołądkowe i wsypka na skórze dodatkowo mogą się okładać kamienie w układzie moczowym, zwiększa się zakwaszenie moczu. Kwaśny odczyn powoduje wytrącanie się moczanów oraz cystynianów.

Zapotrzebowanie na witaminę C

Człowiek nie będzie tworzył witaminy C, dlatego musi ją dostarczać do organizmu razem z pożywieniem albo też w postaci suplementów. Według specjalistów z Instytutu Żywności oraz Żywienia zapotrzebowanie na kwas askorbinowy to u dorosłej kobiety około 75 mg u mężczyzny 90 a u dziecka około 50 mg. Warto o taka dawkę zadbać między innymi dlatego, że witamina C będzie odpowiadać za uszczelnienie naszych naczyń krwionośnych w organizmie, dlatego rzeczywiście będzie bardzo cenna.